top of page

Sobre les etimologies

  • Writer: Frederic Melis
    Frederic Melis
  • Feb 24, 2024
  • 2 min de lectura

El nou espai Tube Gallery a la vella barriada de Pere Garau, acull del 16 de febrer fins al 30 de març l'exposició Etimologías. A aquesta nova galeria ens hi referirem una mica més envant, sense cap ànim de manllevar protagonisme al vertader artífex de la mostra: el creador mallorquí Rafa Forteza (Palma, 1955).


ree

Malgrat que potser algú podrà dir que no correspon -ara- sumar peres i pomes, o el que seria el mateix, pintura i escultura, en aquesta mostra, Forteza (de la mà de la curadora Esmeralda Gómez) ens mostren una quarantena de peces provinents del fons de l'artista. La mostra parteix de pintures i escultures dels anys noranta fins a creacions del període 2020/2023.

Baixant ja al contingut, el primer que cal dir és que, juntament amb l'espai expositiu, la mostra és còmoda de visitar. Pintura i escultura es complementen amb l'espai on actors i actants, fan que tot sumi. I, el que és més important, tot ajuda l'espectador a tenir una visió panoràmica d'aquests últims trenta anys en la creació de Forteza. Una perspectiva panoràmica i, també, etimològica, posats a fer. Perquè una cosa són els jocs de paraules més o menys enginyosos dels títols d'exposicions i obres, i l'altra l'etimologia que revela les arrels dels mots i la seva evolució al llarg del temps. Així, si les paraules sorgeixen de contextos culturals i lingüístics determinats, l'obra de Forteza, a través del llenguatge visual, també nodreix de referències i simbolisme els espectadors. I a mi em resulta clar que a les pintures de Forteza, hi ha aquest rastre semàntic. Només cal, per exemple, comparar la rellevant pintura Introspecciones Primarias (1991) amb algunes de més recents, del 2020 cap aquí. Quant a les escultures, és destacable l'excel·lent registre (i espectre) de materials utilitzats, la naturalitat i neutralitat com estan acoblats i el resultat d'unes escultures amb certa incomoditat al dente, que ni resulta evident ni gratuïta, ni queden als llimbs, buides de continguts. Senzillament, aporten molt de joc simbòlic.


ree

Per acabar, permetin-me una dada i una reflexió sobre aquest nou i benvingut espai, la Tube Gallery. La dada: he viscut tota la vida a Pere Garau, una barriada amb una població similar a la d'Inca o Maó, que, fins fa ben poc, no disposava de cap equipament cultural. Just, just -i d'ençà de fa molt pocs anys- una biblioteca municipal. La reflexió en format pregunta: què fa que algú inverteixi capital, temps i esforços per obrir una galeria d'art a una barriada com Pere Garau? L'esperada gentrificació? Voldria pensar que és l'evolució sociològica entre els agents de l'art contemporani: un vincle entre la creativitat artística i la dinàmica social, on cada una influeix i és influenciada per l'altra fins i tot etimològicament i, per descomptat, sense que ningú es faci mal.

Comentaris


bottom of page