L’artista contemporània Mònica Fuster ha conclòs aquest passat mes d’octubre el projecte Tapís, centrat en la confluència de l’art contemporani, el pebre bord i el tap de cortí, amb una visual performance titulada Assecar, 7 escales. Arrossegant una extensa capa amb enfilalls de pebres de tap de cortí, realitzada per les participants de la dinàmica comunitària Enristrar, l’artista ha fet un recorregut pel centre de Felanitx, posant, també al centre, aquesta part del procés de producció d’un element que esdevé fonamental a la nostra gastronomia. La passejada va tenir moments molt poètics que van concloure a la capella de Santa Maria amb una acció final de caràcter ritualista que impregnà tot l’espai d’una agradable olor de pebre bord; fet que ens du a reflexionar sobre el futur incert del camp mallorquí. El projecte ha estat comissariat per Sebastià Mascaró i ha comptat amb la col·laboració de la Casa de Cultura de Felanitx, la Regidoria d’Educació de Felanitx, la Parròquia de Sant Miquel, Piedad Solans, Àngels Albons, Gertrud Gómez, Arnau Pons, Coloma Crespí, Bel Maria Galmés, Joana Maria Riera, Maria Mesquida i les fotografies d’Alba Massanet, Biel Servera i Pepe Cabañete.
Enristrar
Així, com a preparació de la performance, durant el mes de setembre, a les Portasses de l’Hospici de Felanitx i coincidint amb la recollida del pebre, Mònica Fuster va dur a terme l’activitat de mediació cultural Enristrar on un grup d’una quarantena de dones, intergeneracional i multicultural, va aprendre l’antiga tècnica de fer ristres. Entre el grup de dones hi van participar el col·lectiu ‘Dones en marxa’ de Felanitx i el grup de professores del CEIP Joan Capó.
Assecar, 7 escales
Una vegada constituïda la capa de pebre bord, Fuster va realitzar la poètica representació performativa en la qual va recórrer diverses escales del nucli urbà de Felanitx amb la ristra de pebre a l’esquena, simbolitzant la presència ancestral d’aquest element en la modernitat urbana actual. Les escales objecte de la performance foren: l’escala de Sa Font de Santa Margalida, l’escala de la Parròquia de Sant Miquel, l’escala de Can March, l’escala des Sitjar, les escales del Calvari, les escales de Sa Timba i l’escala de Figueral, on a la capella de Santa Maria, primera església de Felanitx, quedà instal·lada la capa de tap de cortí fins al final de la Fira del pebre bord. Durant la performance, es va comptar amb la col·laboració especial de la pianista Àngels Albons i la veu de Gertrud Gómez recitant el Monòleg Per Cassandra de Wislawa Zimborska. La performance va esdevenir un preludi de la Nit de les espelmes i la seva representació no deixà de ser un lament cap a la mancança de cures al camp mallorquí.
Assecar
La ristra de pebre de tap de cortí quedà instal·lada a la capella de Santa Maria després d’una acció final de caràcter ritualista que impregnà tot l’espai d’una agradable olor de pebre bord. Un escenari poètic que es va poder visitar durant la Fira de pebre bord de Felanitx. Com hem apuntat, aquesta instal·lació artística presentada dins la capella felanitxera posava punt final a la performance i al taller, i era tot el fruit d’un llarg i ampli projecte de recerca que es va iniciar l’any 2020 amb el nom de Tapís. La investigació s’arrela a la part més ancestral de l’agricultura dels camps del pla, del llevant i del migjorn de Mallorca. Es tracta, segons l’artista, “d’un agraïment al treball de la dona i la terra. La sembra, la recollida i la producció del tap de cortí emfatitzades des d’una mirada multisensorial, espiritual i poètica a partir d’uns rituals de forta càrrega simbòlica”.
Experimentació
L’artista mallorquina Mònica Fuster es caracteritza per la seva voluntat d’experimentar amb nous formats. És reconeguda per les seves instal·lacions i projectes ‘site-specific’, les quals s’articulen sobre un eix temàtic per, des d’allà, desplegar-se en múltiples facetes. Paral·lelament al seu desenvolupament de projectes a l’espai realitza escultures, principalment amb matèria orgànica degut al seu interès pels processos performatius de transformació. El cos, el moviment i la matèria estan fortament lligats. Destaquen la seva gràfica en diverses expressions i molt especialment els seus llibres d’artista, a través dels quals completa i complementa gran part de les seves propostes. Becada pel departament d’escultura del Central Saint Martins de Londres, posteriorment es llicencià en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, on va obtenir l’any 2002 la suficiència investigadora amb el seu treball sobre La iconografia hermètica en els tractats alquímics dels segles XVI i XVII. La seva tasca artística és reveladora de la naturalesa literària i poètica de les seves propostes. Una trajectòria àmplia l’ha duita a exposar les seves obres a diversos països i part de la qual es recull en els seus llibres i catàlegs, Sad Trees, Drawings, Fabula - Fabulae, Incertidumbre o TAPÍS. Ha treballat amb les galeries Maior, Maserre, Raiña Lupa, 6ª Edicions, Pepe Cobo i MA arte contemporáneo. Treballa principalment amb la galeria Lluc Fluxà i amb el CPS de Lisboa. Destaquen les seves exposicions i projectes a museus com la Fundació Miró Mallorca, i a la secció Open Spaces d’ARCO, on va obtenir el Premi Altadis, així com els seus Solo Projects a ARCO amb la galeria Pepe Cobo i a Estampa a través de la Fundació Miró on va presentar el seu projecte premiat Traç, que la va dur a editar amb el Centro Português de Serigrafia de Lisboa i amb Canopo Edizioni a Prato.
Comments